Zitten nieuwe roken

Zitten is het nieuwe roken!

Heb je een kantoorbaan van 9 tot 5, of hang je ‘s avonds nog uren voor de TV en lig je liever op de bank dan te gaan sporten? Dan is het oppassen geblazen, want zitten is het nieuwe roken!

Is zitten echt zo ongezond?
Zitten wordt gezien als het nieuwe roken, maar is het echt zo ongezond? Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat veel zitten per dag ongezond is. Het is afhankelijk van de hoeveelheid uren zitten, aantal uren sporten per week en of er ongezonde gewoontes zijn. Zitten verhoogt de kans zelf op hart- en vaatziekten en vermindert de mentale fitheid. Hieruit blijkt weer eens hoe belangrijk bewegen daadwerkelijk is.

Maar hoeveel bewegen is nou eigenlijk ‘goed genoeg’? Gelukkig is de ‘zitschade’ goed te compenseren en hoef je zeker geen marathon of lange triatlons te doen om gezond te blijven. Door dagelijks 1 uur tot 1,5 uur matig intensief te bewegen verminder je al de risico’s van het langer zitten. Zo kan bijvoorbeeld een intensieve training of een personal trainingssessie veel goed doen voor je gezondheid.

Positieve effecten van bewegen op een rijtje

• Vermindert de kans op hart- en vaatziekten
• Verhoogt de leeftijdsverwachting (inactieve personen spenderen 38% meer dagen in het ziekenhuis dan actieve personen)
• Vermindert pijn op lange termijn
• Verbetert de mentale fitheid
• Versterkt spieren/botten

Tips om meer te bewegen
Probeer op je werk ieder half uur een paar minuten te lopen, of telefoneer bijvoorbeeld lopend. Zo kan wat koffie halen, een toiletbezoek of het langslopen bij collega’s een goed excuus worden om de gezondheid op peil te houden.

Bij kleinere afstanden, pak eens de fiets of ga lopend in plaats van de auto te pakken. Heb je een grote stapel was? Loop dan 2 keer in plaats van 1 keer.