winterstop

Winterstop: 3 tips van onze sportfysiotherapeut

Het is weer winterstop voor veel sporten. Gedurende periodes van rust treedt er snel een vermindering van conditie en kracht op. Het lichaam verbrandt vetten minder goed en de spiermassa neemt af, met als gevolg dat de conditie afneemt. Om terug te komen op het oude niveau heb je een aantal intensieve trainingen nodig. De kans op blessures tijdens de eerste trainingen en wedstrijden is dan aanmerkelijk groter.

De (sport)fysiotherapeut is in staat om de sport die jij uitoefent te analyseren en te kijken welke bewegingen belangrijk zijn en verhoogd risico geven op blessures. De (sport)fysiotherapeut kan met de juiste oefeningen de spieren, die bij deze bewegingen gebruikt worden, sterker maken en stabiliseren. Middels een trainingsschema met oefeningen, die thuis uit te voeren zijn, worden blessures voorkomen en ben je eerder terug op het niveau van voor de winterstop. Wil jij blessures voorkomen? Dan is het verstandig om de volgende tips te volgen!

Tips voor tijdens de winterstop

1. Rust uit, maar stop niet met bewegen
Gedurende de rustperiode krijgt het lichaam de kans om zich te herstellen wat op zich heel goed is. Dit betekent niet dat het geoorloofd is om tijdens de winterstop niet meer te trainen. Probeer minstens één maal per week hard te lopen, waarbij je vooral traint op interval. Dit betekent dat je periodes hoog tempo rent en vervolgens een langzamer tempo. Door op deze manier te trainen wordt het conditieverlies beperkt en helpt het blessures voorkomen.

2. Blijf je core trainen
Het goed trainen van je core (rug en buikspieren) verkleint de kans op blessures aanzienlijk. Een training van de buik en rugspieren hoeft niet lang te duren, door twee maal per week een kwartiertje te oefenen blijven de spieren sterk en is de kans kleiner dat er na de winterstop klachten ontstaan.

3. Ga naar buiten, blijf niet hele dagen binnen “hangen”.
Sporters die te maken hebben met een winterstop zijn gewend om veel buiten te sporten. Ga tijdens een rustperiode zoals de winterstop er buiten op uit. Wandelen, fietsen, schaatsen of hardlopen zijn prima alternatieven. Daarnaast kun je in de fitness werken aan jouw kracht en core!

Sportblessure programma bij Fysiomore

Fysiomore heeft en speciaal programma ontwikkeld voor deze sportblessures. Speciaal voor sporters waarvoor trainen door de huidige Corona maatregelen een uitdaging is. Het programma is ontwikkeld door sportfysiotherapeuten en bevat naast behandelingen ook actieve revalidatie/ trainingen onder begeleiding in de fitness. Heb jij last van een sportblessure? Meld je dan aan door je gegevens achter te laten via onderstaand contactformulier.

    Ben je aanvullend verzekerd voor fysiotherapie?

    JaNee

    Bij het invullen van dit formulier ga je akkoord met het veilig opslaan en verwerken van je gegevens volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming.