Gescheurde achillespees

Wat te doen tegen een gescheurde achillespees? Coen legt uit

De achillespees is één van de sterkste pezen, zo niet de sterkste pees van het lichaam. Het is een pees die is samengesteld uit verschillende spieren die aan het werk worden gezet tijdens bijvoorbeeld wandelen, hardlopen, springen en sprinten. De pees kan aardig worden belast en het is zelfs mogelijk dat de krachten op de achillespees kunnen oplopen tot zeven keer het lichaamsgewicht. Dit alles zorgt ervoor dat je bij de verkeerde belasting het risico loopt je pees te overbelasten of zelfs te scheuren. Hoe een gescheurde achillespees precies veroorzaakt wordt en wat je ertegen kunt doen, lees je in deze blog.

Symptomen van een gescheurde achillespees

Een gescheurde achillespees komt vaak voor tijdens het sporten. Er ontstaat dan een acute, heftige pijn en je hoort en/of voelt een soort knap. Verder sporten of lopen is daarna vrijwel onmogelijk. Er ontstaat een flinke zwelling die vaak gepaard gaat met een bloeduitstorting.

De oorzaken

Het scheuren van een achillespees kan verschillende oorzaken hebben. We hebben het vaak over factoren in de pees (endogene) en factoren van buitenaf (exogene).

Interne factoren

– Afnemende doorbloeding van de pees;
– Vermindering van de spierkracht en lenigheid van de kuitspieren;
– Kracht van de kuitspieren; de kracht die de kuitspieren leveren kan zo groot zijn dat de achillespees afscheurt;
– Overgewicht;
– Verkeerd bewegen van het enkelgewricht;
– Beenlengteverschil;
– scheefstand van het bekken;

Externe factoren

– Verandering van trainingsintensiteit;
– Slechte looptechniek;
– Wisselen van ondergrond (droog, hard, nat, glibberig);
– Slecht schoeisel (versleten, te weinig schokdemping, slechte hielkap);
– Sterke afkoeling, natte schoenen/sokken.
– Mate van belasting (veel springen, keren, wenden).

Hoe wordt het behandeld?

Als er sprake is van een gescheurde achillespees, dan zijn er twee behandelingen mogelijk.
1. Operatief; de peesuiteinden worden dan tegen elkaar aangelegd en gehecht.
2. Niet-operatief; waarbij de voet in strekstand wordt gehouden met behulp van een gipsspalk of tape.

Welke behandeling er precies wordt gekozen hangt van verschillende factoren af zoals leeftijd, gezondheid en fysieke gesteldheid.

Hoe help ik mensen met een gescheurde achillespees?

Na een operatie wordt het been 6 tot 8 weken in het gips gezet. Daarna is het aan de fysiotherapeut om te zorgen dat het enkelgewricht weer beweeglijk wordt. Verder ligt de focus op het vergoten van de spierkracht van de kuitspier en het voorkomen van de verkorting hiervan. Na een maand of 3 kan er worden begonnen met voorzichtige looptraining.

Als je kiest voor een niet-operatieve behandeling, bestaat de nabehandeling uit 6 tot 8 weken tapen, bandage of gips om ervoor te zorgen dat de pees weer samen groeit door middel van het maken van nieuwe verbindingen. Het lastige hiervan is dat je nooit vooraf kunt zeggen wat de kwaliteit van het hechten is.

Ook na deze periode helpt de fysiotherapeut met de beweeglijkheid, kracht en uithoudingsvermogen van de pees. Het is aan de fysiotherapeut de taak om ervoor te zorgen dat er op de juiste manier wordt getraind zodat de nieuwe pees niet wordt overbelast en niet opnieuw scheurt.

Herstellende van een gescheurde achillespees?

Heb je net een operatie achter de rug en ben je herstellende van een gescheurde achillespees? Maak dan eens een afspraak met mij of een van mijn collega’s. Wij helpen je graag verder!