thuiswerkklachten

Voorkom fysieke thuiswerkklachten

Met deze tips voorkom je fysieke thuiswerkklachten

Schouder-, nek-, rug- en armklachten. Vier op de tien mensen die thuiswerken hebben vaker last van fysieke problemen dan voorheen.
“Blijf in beweging en ontlast je wervelkolom”, adviseert fysiotherapeut Rob van den Wijngaart.

Thuiswerkklachten
Het thuiswerken gaat ons niet in de koude kleren zitten, maar kennelijk wel in onze nek, schouders, rug en armen. Dat heeft te maken met het feit dat onze thuiswerkplekken vaak verre van Arbo-proof zijn, met alle gevolgen van dien.
Uit een enquête van vakbond CNV blijkt zelfs dat 41 procent van de 2500 ondervraagde thuiswerkers vaak last heeft van fysieke klachten.

We blijken niet alleen te kampen met computerarmen en muisduimen; ook een tablet- of bizonnek komt steeds vaker voor. Eén op de tien brengt zelfs sinds het thuiswerken vaker een bezoek aan de fysiotherapeut.
Fystiotherapeut Rob van den Wijngaard legt uit wat je het beste kunt doen tegen deze klachten. “Je arm-, nek- en schouderklachten komen allemaal door de manier waarop je zit. Om die klachten zoveel mogelijk te beperken, is het belangrijk dat je een (bureau)stoel hebt waarop je recht kunt zitten. Het is namelijk belangrijk dat je actief zit en niet in je rug gaat hangen tijden het werken.”

Wellnessball
Hoe ontlast je je rug?

“Wanneer je in je stoel hangt, kun je minder goed bewegen en moet alles vanuit je rug komen. Hierdoor leg je te veel druk op je wervelkolom, waardoor klachten ontstaan in je rug, nek en armen. Wanneer je krom zit, krijg je namelijk een holte in je nek en knellen je zenuwen af. Daar kunnen klachten in de nek/ schouder, rug en armen door ontstaan.
Ga om die reden recht op je billen zitten, dan kun je gemakkelijk vanuit je heupen bewegen en ontlast je je ruggenwervel. Vind je het lastig om rechtop te zitten? Schaf dan een Wellnessbal aan. Hier dien je actief op te blijven zitten. Onze fysiotherapeuten kunnen je adviseren omtrent de juiste zithouding op de Wellnessbal.”

wellnessbal

Voeten op de grond
“Naast het zitten op je billen is het ook goed om je hielen te gebruiken tijdens het zitten. Wanneer je je hakken tegen de vloer drukt, span je vanzelf je buikspieren aan. Zij vangen dan de druk op waardoor je ruggenwervel en uiteindelijk je armen, nek en schouders worden ontlast. Hoe meer je je buikspieren (core) gebruikt tijdens het werken, des te minder je last hebt van klachten.”

Staand werken
“Hoe meer je afwisselt, hoe beter dat is. Al zijn er weinig mensen die het volhouden om een hele dag staand te werken. Een goed alternatief is daarom om een schuine laptopstandaard aan te schaffen. Zo hang je minder over je laptop heen, wat bijdraagt aan een goede zithouding.”

Werkanalyse
Onze fysiotherapeuten kunnen uw thuiswerkplek analyseren. Zij kunnen gerichte aanpassingen en tips geven waardoor de kans op lichamelijke klachten afneemt. Daarnaast kunnen zij specifieke oefeningen selecteren waardoor de terugkeer op klachten significant zal afnemen.

Last van klachten tijdens het Thuiswerken?

Wil je jouw klachten a.g.v. het thuiswerken laten verdwijnen? Laat dan hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. Een verwijzing van de huisarts is hiervoor niet nodig.

    Ben je aanvullend verzekerd voor fysiotherapie?

    JaNee

    Bij het invullen van dit formulier ga je akkoord met het veilig opslaan en verwerken van je gegevens volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming.