reumatherapie

Verwen je gewrichten door te zwemmen

Verlicht reumaklachten door baantjes te trekken

Een korte duik in het zwembad voordat je aan het werk gaat, of een dagje strand met het gezin. Heerlijk en gezond: zwemmen heeft allerlei voordelen voor mensen met reuma. Dus maak van het zwembad jouw beste vriend.

Baantjes trekken is feitelijk het beste voor je lijf en leden. Het is goed voor je conditie en zelfs heel goed voor je spieren en gewrichten. Zwemmen is om die reden voor iedereen met reuma bijna de meest ideale sport om te doen. Daarom zetten we op een rijtje hoe het precies zit met zwemmen en reuma. En: zijn er zwemoefeningen die extra pittig zijn als je reuma hebt? Ja!

Zwemmen en Reuma

Water is achthonderd keer dichter dan lucht, waardoor je bij elke beweging aardig wat weerstand moet overwinnen. Toch heeft je lichaam daar geen last van: in het water ben je gewichtloos. Er is geen sport waarbij je gewrichten zo weinig te verduren krijgen als bij zwemmen. Er is geen schokbelasting die spieren, pezen, banden en gewrichten moeten opvangen. Voor mensen met reumatische klachten is zwemmen dan ook een zeer goede sport, met name in verwarmd water.

Zes voordelen van zwemmen voor mensen met reuma:
• Trainen in water kan helpen de conditie, het evenwicht en de bewegingsvrijheid te verbeteren.
• In water treedt automatische spierontspanning op.
• Bewegingen worden vloeiender uitgevoerd in water.
• Bewegen in drie dimensies (breedte, diepte, hoogte) wordt mogelijk, wat de coördinatie bevordert.
• Verwarmde baden kunnen de pijn helpen verlichten.
• Je hele lichaam wordt sterker. Zwemmen focust zich niet op een bepaalde spiergroep, maar op je hele lichaam – van je rug tot je armen en benen.

Bewegen in het water

Ben jij niet zo’n zwemmer? Je kunt ook door het water wandelen. Wandelen in het water zorgt voor meer weerstand, terwijl het gewicht op de gewrichten een stuk kleiner is in vergelijking met lopen op het droge. Hoe dieper het water is waarin je loopt, hoe meer jij je moet inspannen.

Oefeningen

Sta rechtop met de schouders naar achteren en de borst opgetild. Plaats je hele voet op de bodem van het zwembad, waarbij je hak eerst naar beneden komt en dan de bal van je voet. Vermijd overbelasting van je rug door je buik- en rugspieren aan te spannen terwijl je loopt. Door je knieën te heffen, maak je de oefening intenser.

Zwemmen als therapie bij Fysiomore

Heb je reuma, dan kan hydrotherapie heerlijk zijn. Hydrotherapie is fysiotherapie in warm water, onder leiding van een ervaren fysiotherapeut. De oefeningen zijn vaak gericht op algemene mobilisering, conditieverbetering, spierversterking en ontspanning. De lessen vinden plaats in water op borsthoogte of in diep water. In het diepe water word je ondersteund door een drijfvest. Terwijl de temperatuur van het water (32 graden) rust geeft en de spieren kalmeert, kun je door de verminderde zwaartekracht de oefeningen makkelijker uitvoeren dan op het droge.

Fysiomore is lid van het Reumanetwerk Nederland en beschikt over verwarmde therapiebaden op de locaties Breda, Dongen, Oosterhout en Raamsdonksveer.

Interesse in hydrotherapie?
Nieuwsgierig geworden naar hydrotherapie? Maak dan eens vrijblijvend een afspraak met mij of een van mijn collega’s. Hydrotherapie wordt gegeven in Breda, Dongen, Oosterhout en Raamsdonksveer.

    Ben je aanvullend verzekerd voor fysiotherapie?

    JaNee

    Bij het invullen van dit formulier ga je akkoord met het veilig opslaan en verwerken van je gegevens volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming.