sportfysiotherapie stabiliteit

De 5 gouden tips voor stabiliteitstraining als sporter

Tom - Sportfysiotherapeut Fysiomore

Als sporter moet alles in perfecte staat zijn om te kunnen presteren. Op de juiste intensiteit trainen, goed eten en optimaal herstellen. Om in topvorm te komen spelen er veel factoren mee, waaronder stabiliteit. Stabiliteit wordt omschreven als het vormen van het ideale individuele bewegingspatroon voor het bereiken van een optimaal resultaat. Een zogeheten oplossingsruimte. Met een arsenaal aan variaties op een beweging die je nodig hebt om bijvoorbeeld dat doelpunt te maken. Maar hoe train je nou stabiliteit? En wat zijn de beste manieren om dit te trainen? Tom geeft je 5 gouden tips met oefeningen om nog beter te presteren.

Train zo specifiek mogelijk
Probeer in je trainingen sessies na te bootsen die overeenkomen met je doel. Zo weet je lichaam wat het kan verwachten tijdens je sport. Wil je in een tennis match de bal bij het net halen, dan zijn uitvalspassen op hoge snelheid een ideale manier om te trainen.

Hoe meer variatie, hoe beter
Hoe meer variatie je in je trainingen gebruikt, hoe meer je lichaam kan reageren op verschillende sportsituaties. Gebruik bijvoorbeeld een aquabag voor extra uitdaging. Je moet constant reageren op een onverwachte situatie.

Vergeet de rest niet
Om een topprestatie neer te zetten moet het hele lichaam optimaal functioneren. Zo heeft een schouderbeperking invloed op de kracht van je schot. En kan een hardloopsprint worden bepaald door de kracht van je buik- en rugspieren. Perfecte oefeningen zijn hiervoor deadlifts, squats en bench presses.

Trainen in een vermoeide situatie
Je fitheid speelt een enorme rol in het optimaal presteren. Voor de beste uitvoering kan je stabiliteitsoefeningen doen aan het begin van je training. Maar probeer ze ook te doen aan het einde van je training. Zo kan je trainen om je lichaam in vermoeide situaties nog steeds controleerbaar te houden. Dit kan het verschil maken tussen winnen of verliezen.

De belangrijkste check
Wat gaat er goed en wat kan er beter? Laat je techniek en uitvoering door een expert controleren om een gericht trainingsplan op te stellen. Zo kan een sportfysiotherapeut voor jou een individuele bewegingsanalyse maken. En kan er samen gekeken worden wat je sterke- en verbeterpunten zijn. Welke oefeningen moet je doen en welke zijn minder geschikt.

De sleutel tot succes!

Sportfysiotherapeut

Wil je graag een advies op maat of heb je vragen aan de sportfysiotherapeut? Laat dan hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    Ben je aanvullend verzekerd voor fysiotherapie?

    JaNee

    Bij het invullen van dit formulier ga je akkoord met het veilig opslaan en verwerken van je gegevens volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming.