lage rugklachten of rugpijn

Tips bij klachten aan de lage rug

90% van de volwassenen in Nederland krijgt er ooit in zijn of haar leven mee te maken: lage rugklachten. Jaarlijks hebben zo’n 1,6 miljoen mensen hier last van. De lage rug klacht is daarmee ook gelijk de meest voorkomende lichamelijke klacht die huisartsen zien. Het is de nummer 1 reden voor ziekteverzuim en heeft ook veel economische gevolgen hierdoor. Maar wat kan je nou zelf doen met om jouw lage rugklachten te verminderen? In deze blog geven wij jou een aantal tips en adviezen.

Specifieke en aspecifieke lage rugklachten
Eerst gaan we het hebben over wat een lage rugklacht nou eigenlijk is. Bij lage rugklachten worden de klachten in 2 soorten onderverdeeld. Je hebt de specifieke (5% van de gevallen) en de aspecifieke klachten (95% van de gevallen). Bij specifieke rugklachten is er een specifieke oorzaak voor de pijn in de rug. Dit kan bijvoorbeeld een hernia, stenose of een breuk zijn. Dan heb je nog de aspecifieke rugklachten, hierbij is er rugpijn in het gebied tussen de onderste ribben en de bilplooien waarbij geen specifieke lichamelijke oorzaak aanwijsbaar is. Lage rugpijn kan gepaard gaan met stijfheid, spierspanning en uitstraling in de benen. Er is geen lichamelijke oorzaak en dat betekent dus dat alle spieren, pezen, tussenwervelschijven, etc. nog intact zijn. Het is dus belangrijk om te weten dat pijn niet gelijk staat aan weefselschade. Je kunt dus pijn ervaren zonder dat er daadwerkelijk iets kapot is. Het herstel kan, omdat er geen lichamelijke oorzaak is, hierdoor vaak ook spontaan gebeuren. Dit gebeurt bij ongeveer 80% van de gevallen tussen de 4 tot 6 weken.

Hoe ontstaan lage rugklachten?
Hoe deze klachten ontstaan is bij iedereen anders, het kan spontaan gebeuren door bijvoorbeeld wat te tillen of bukken. Er is geen vaste oorzaak voor de klachten, wel zijn er een aantal risicofactoren voor deze klachten:
• Oudere leeftijd, maar de klachten komen bij alle leeftijden voor
• Slechte lichamelijke conditie
• Te weinig lichaamsbeweging
• Zwakke rugspieren
• Slechte houding
• Lang in dezelfde houding zitten, bijvoorbeeld lang autorijden
• Verkeerde manier van belasten, bijvoorbeeld bukken of tillen
• Zwaar lichamelijke arbeid, waarbij de rug veel wordt gedraaid en/of gebogen of waarbij veel trillingen voorkomen
• Vermoeidheid
• Stress

Tips bij lage rugklachten:

Tip 1: bewegen
Zoals hierboven al benoemd is er bij aspecifieke rugklachten niets kapot in de rug. Het is daarom juist goed om in beweging te blijven, dit zorgt er namelijk voor dat de rug niet stijver wordt door bijvoorbeeld lang in bed te liggen. Als je veel pijn hebt moet je vooral geen dingen doen die de pijn erger kunnen maken, maar ga juist een rondje lopen of zwemmen. Bij bewegen komt er namelijk een stofje vrij in het lichaam wat uiteindelijk een pijn dempend effect heeft.

Tip 2: een goede werkplek
Zorg voor een goede werkplek, waar je goed kan zitten of staan. Hier moet een goede stoel zijn en een beeldscherm die op de goede hoogte staat. Zorg ook thuis voor een goede werkplek. Probeer ieder half uur even te bewegen, al is het maar om even koffie te halen. Dit zorgt ervoor dat het lichaam weer even kan ontspannen en het uiteindelijk minder last gaat ervaren.

Tip 3: train je core
Een risicofactor voor lage rugklachten is zwakke rugspieren, deze kunnen rugklachten veroorzaken of erger maken. Een oefenprogramma voor de ‘core stability’ is hierbij belangrijk. In dit oefenprogramma ga je aan de slag met stabiliteit en krachtoefeningen voor de rug en buikspieren, dat verstrekt de ‘core’. Dit kan er uiteindelijk voor zorgen dat de rugklachten verminderen en ook minder snel zullen ontstaan. Een fysiotherapeut kan voor jou een persoonlijk oefenprogramma maken en hier samen met jou mee aan de slag gaan.

Bij vragen over houding, werkplek en bewegen bij lage rugpijn kun je altijd terecht bij één van onze fysiotherapeuten.

Last van rugklachten?

Maak dan nu een afspraak bij een van onze fysiotherapeuten. Vul het onderstaande formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    Ben je aanvullend verzekerd voor fysiotherapie?

    JaNee

    Bij het invullen van dit formulier ga je akkoord met het veilig opslaan en verwerken van je gegevens volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming.