Tenniselleboog

Tenniselleboog? Ik doe niet eens aan tennis!

Iedereen heeft er weleens van gehoord of misschien zelfs een keer mee te maken gehad. Een vervelende pijn aan de buitenkant van je elleboog die maar niet weggaat. Kleine dingen als de deurknop omdraaien of iets oppakken is al teveel en dat zorgt voor een flinke pijnscheut. In deze blog leg ik je precies uit wat een tenniselleboog is en wat de mogelijke behandelingen zijn.

Wat is een tenniselleboog?

Een tenniselleboog of tennisarm is een overbelasting van de aanhechting van de onderarm spieren aan de buitenzijde van de elleboog. Het is een klacht die bij 1 op de 3 tennissers voorkomt, dus vandaar de naam. Een tenniselleboog kan natuurlijk ook voorkomen bij mensen die niet aan tennis doen. De tennisarm is vaak het resultaat van een beweging die vaak wordt herhaald bijvoorbeeld tijdens het werken. De pezen worden constant belast zonder dat ze goed kunnen herstellen. De bewegingen die de klacht veroorzaken zijn vaak bewegingen die we in het dagelijks leven veel doen. Daarom is het vaak wat lastiger om de klachten zelf onder controle te krijgen.

Wat zijn de symptomen van een tenniselleboog?

Klachten van de tennisarm zijn klachten die zich in de tijd langzaam opbouwen. In het begin voelen we vaak een stijf en onaangenaam gevoel in de elleboog waarvan we denken: “Dat gaat vanzelf wel weer over.” We gaan hierna gewoon door met wat we altijd doen en na een tijdje zorgt dat ervoor dat de pijn heftiger wordt met mogelijk uitstraling naar de onderarm en pols. Heb je de volgende symptomen, dan is de kans groot dat je een tennisarm hebt:

– Een zeurende pijn rondom de elleboog;
– Pijn bij het drukken op de elleboogknobbel;
– Pijn bij het strekken van de pols of de vingers;
– Soms heftige en stekende pijnscheuten.

Wat kan ik doen tegen een tenniselleboog?

Rust is een erg grote factor in het herstel van een tennisarm. Dat wil niet zeggen dat er helemaal niets gedaan mag worden, maar de bewegingen die voor de pijn zorgen moeten zo veel mogelijk gemeden worden. Een fysiotherapeut kan advies geven in hoe het beste de bewegingen ontzien kunnen worden en daarnaast zijn er specifieke behandelmethoden die toegepast kunnen worden om het herstel van een tennisarm beter te laten verlopen.

Een van die behandelmethodes is echografie. Met echografie is het mogelijk om een echo te maken van de elleboog. Er is dan letterlijk een mogelijkheid om in het lichaam te kijken en mogelijk problemen met de pezen of spieren op te sporen. Naast het in kaart brengen van mogelijke problemen is er in combinatie met echo nog een andere behandelmogelijkheid, namelijk EPTE.

Een andere behandelmethode is EPTE Therapie. EPTE is een nieuwe behandelmethode voor pijnklachten aan spieren en pezen. Onder geleide van echografie wordt er op de plaats waar de ontsteking of overbelasting zit, een dunne naald ingebracht.

De naald is te vergelijken met een acupunctuurnaaldje. Door de naald komt een lichte stroom van elektriciteit die door middel van de echo heel nauwkeurig wordt ingebracht. Door de nauwkeurigheid kan het aangedane weefsel makkelijk worden behandeld zonder dat er andere delen beschadigd raken.

De stroom zorgt ervoor dat het lichaamseigen herstelvermogen wordt bevordert. In combinatie met oefeningen die door de fysiotherapeut worden meegegeven is de kans op een voorspoedig herstel van een tenniselleboog groter.

Naast EPTE zijn er natuurlijk ook andere behandelmethoden die toegepast kunnen worden voor het herstel. Zo werken we ook met Dry Needling en gebruiken we oefentherapie om de onderarm sterker te maken waardoor een overbelasting wat minder snel op de loer ligt.

Kom in actie!

Denk je na het lezen van dit artikel dat je ook een tenniselleboog hebt? Twijfel dan niet en neem gerust contact op met mij om een afspraak te maken. Wij kijken dan samen wat er aan de hand is en stellen een behandelplan op zodat je zo snel mogelijk weer pijnloos door het leven kan.