Orofaciale (kaak) fysiotherapie

Ben je benieuwd of Kaak therapie de oplossing voor je klachten is? Laat dan hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. Een verwijzing van de huisarts is hiervoor niet nodig.

Wat kan de orofaciaal (kaak) fysiotherapeut voor u betekenen?

Orofaciale fysiotherapie is het meest succesvol als patiënten goed inzicht hebben in hun klachten. Een belangrijk deel van de therapie is dan ook het informeren van de patiënt over het ontstaan van de klachten en waarom de klachten blijven bestaan. De patiënt zal in veel gevallen nieuwe gewoontes moeten aanleren om de kaken te ontspannen.

Daarbij zal de therapeut middels massages, rek technieken en eventueel “dry needling” u begeleiden om van de klachten af te komen.

Wat zijn oorzaken van kaakklachten?

Soms ontstaan de klachten na een bepaalde gebeurtenis, zoals het eten van iets hards of het nemen van een (te) grote hap. Ook kan een tandheelkundige behandeling, waarbij u lang met de mond heeft opengelegen, klachten veroorzaken. Maar meestal sluipen klachten rondom het kaakgewricht er langzaam in. Deze klachten worden veelal veroorzaakt door overbelaste kauwspieren. De spieren van het kauwstelsel gebruiken we namelijk veelal zonder dat we ons daarvan bewust zijn. Voorbeelden van provocerende bewegingen zijn:

• Tandenknarsen of klemmen
    • Kauw- en eetgewoonten zoals bijvoorbeeld kauwgom, harde broodjes of noten
    • Tongpersen tegen het gehemelte
    • Nagelbijten
    • Hoge spierspanning door langdurige stress

Uw mentale gezondheid, dus hoe u zich voelt, is van belang bij het ontstaan van kaakklachten. Langdurige stress zorgt dat wij ons fysiek ergens “in vast bijten” wat klachten tot gevolg heeft.

Welke klachten komen voor bij kaakklachten?

Kiespijn
    Bij kiespijn zal door veel patiënten eerst een bezoek aan de tandarts worden gebracht. Hier wordt vaak een foto gemaakt om te kijken of zich ergens een ontsteking bevind. Indien dit niet het geval is kan er een probleem vanuit de kaakspieren zijn. Dit voelt als een ontstoken kies, maar de oorzaak is van heel andere aard. Uw kaak fysiotherapeut kan u hier bij begeleiden.

Oorpijn
    Veel patiënten omschrijven de klachten aan het oor als een druk op het oor. Het lijkt hierbij als het ware of er water in het oor zit. Ook hebben de mensen de neiging om de oren te klaren terwijl dit geen enkel verschil maakt of in sommige gevallen ook niet kan. Deze druk wordt ervaren door overmatige spanning in kauwspieren gelegen direct bij het oor.

Bruxisme
    Bruxisme is de wetenschappelijke naam voor tandenknarsen en/of klemmen. Dit betekend dat er overmatig met de kiezen op elkaar wordt geklemd of geschoven. Dit kan tandslijtage tot gevolg hebben. Ook kan het zijn dat er er stukjes van de tanden of kiezen afbreken. Er is een onderscheid in nachtelijk bruxisme en waak bruxisme. Nacht bruxisme is een natuurlijk fenomeen en komt bij meer dan 85% van de volwassenen voor, dit veroorzaakt echter bij 1% van de mensen klachten.

Orofaciale fysiotherapie is een behandelvorm binnen de reguliere fysiotherapie. Fysiomore heeft contracten met alle zorgverzekeraars in Nederland.

Onze orofaciaal therapeut
    Fysiotherapeut Dennis