Wat doen tegen een hernia

Hoe ontstaat een hernia en wat kun je ertegen doen?

Slijtage of degeneratie hoort bij het verouderingsproces en komt daarom ook in 50% van de gevallen voor bij mensen die ouder zijn dan 50 jaar. Een hernia met klachten komt het meest voor bij mensen tussen de 25 en de 50 jaar. Mensen denken vaak dat zwaar tillen en veel bukken de oorzaak zijn van een hernia, maar het ontstaan hiervan wordt er niet door veroorzaakt. Over het algemeen komen de meeste herniaklachten voor bij mensen met een instabiele rug, of mensen die de rug verkeerd belasten.

Een stukje theorie
Bij de degeneratie kan de tussenwervelschijf gaan uitpuilen, er kan echter ook een scheur in de ring optreden. Hierdoor kunnen er stukken uit de kern naar voren worden gedrukt in de richting van het wervelkanaal. Meestal scheurt de ring op de zwakste plek, en dat is precies waar de zenuwwortel het wervelkanaal verlaat.

De zenuw verzorgt de spieren, maar ook een huidgebied. Iedere zenuw heeft zijn “eigen” spier en huidgebied. Doordat de kern op de zenuw drukt zal de functie van de zenuw afnemen. De meest voorkomende klacht die opspeelt bij een hernia is lage rugpijn. Dit is een diepgelegen pijn die soms uitstraalt in een of beide benen. Daarnaast kunnen er door de hernia ook stoornissen ontstaan zoals verlammingsverschijnselen van een of meer spieren, of een prikkelend gevoel.

Hoe fysiotherapie kan helpen bij een hernia?
De pijn in het been wordt minder als de druk op de zenuw vermindert. De uitpuilende tussenwervelschijf zal moeten slinken, wat bijna altijd spontaan gebeurt. Dit heeft natuurlijk wel tijd nodig. In de eerste weken moet de rug zo min mogelijk worden belast, maar bedrust is niet nodig. Fysiotherapie kan helpen door middel van:

• Verminderen van spierspanning;
• Verminderen van pijn;
• Toe laten nemen van de beweeglijkheid;
• Aanleren van de juiste lichaamshouding;
• Vergroten van kracht en stabiliteit in de rug.

Wat kun je zelf doen tegen een hernia?

• Blijf niet in bed liggen met een hernia, dit helpt niet. De klachten houden dan juist langer aan.
• Vermijd pijnlijke houdingen en bewegingen. Blijf wel zoveel mogelijk je dagelijkse dingen doen.
• Zorg ervoor dat je genoeg blijft bewegen. Dit houdt de spieren in je rug sterk, en die ondersteunen dan weer je wervelkolom.
• Blijf bewegen nadat je genezen bent, zo voorkom je dat je opnieuw een hernia krijgt.

Benieuwd of je hernia verschijnselen hebt?

Maak dan gebruik van onze Gratis Rugcheck. Tijdens de Rugcheck van maximaal 30 minuten testen we de beweeglijkheid van je rug en wervelkolom met speciale David Spine testapparatuur. Met deze apparatuur worden de bewegingsstoornissen aangetoond en wordt bepaald waar de wervels vastzitten of waar deze instabiel zijn. Wil je hier gebruik van maken? Laat dan hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op om de Rugcheck in te plannen.

Ben je aanvullend verzekerd voor fysiotherapie?

JaNee

Bij het invullen van dit formulier ga je akkoord met het veilig opslaan en verwerken van je gegevens volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming.