Etiketten lezen

Hoe lees je een etiket? Diëtiste Anna legt uit!

Bij gezond leven hoort gezonde keuzes maken. Het lezen van etiketten op producten kan je daarbij helpen. Daar staat bijvoorbeeld op hoeveel suiker, zout en vet in het product zit. Maar hoe zit het met de minder bekende termen zoals E-nummers en allergenen? In deze blog leg ik je precies uit wat dit inhoudt.

Voedingswaardetabel
De voedingswaardetabel geeft aan hoeveel energie (calorieën) en voedingsstoffen in het product zitten. Dat zijn bijvoorbeeld: koolhydraten, suikers, vetten, verzadigde vetzuren en zout.

Ingrediëntenlijst
Op elke verpakking staat een ingrediëntenlijst. Daar staat op wat er allemaal in het product zit. Het ingrediënt dat het meest in het product zit staat vooraan en wat er het minst in zit staat achteraan.

E-nummers
E-nummers zijn stoffen die worden toegevoegd om eigenschappen van voedingsmiddelen te verbeteren. Ze geven producten bijvoorbeeld een bepaalde kleur of smaak. De E-nummers zijn te vinden in de ingrediëntenlijst. Soms staan ze genoemd als E-nummers, soms onder een andere naam. Zo kan bijvoorbeeld E120 ook ‘karmijnzuur’ genoemd worden.

Allergenen
Allergenen zijn stoffen die overgevoeligheidsreacties kunnen veroorzaken bij mensen met een allergie. Denk aan melk, gluten en noten. De allergenen vind je in de ingrediëntenlijst. Ze staan in een opvallend lettertype en zijn vaak vetgedrukt.

Etiketten vergelijken
Wil je voor de gezondere optie kiezen? Pak twee dezelfde soort producten uit het schap, bijvoorbeeld twee soorten muesli. Draai ze om en vergelijk de voedingswaarden in de tabel. Kies het product met het minste zout, verzadigd vet of suiker.

Als je producten vergelijkt, kun je dat het beste doen per 100 gram. Soms zie je ook de voedingswaarden per portie op het etiket staan, maar dat kan verwarrend zijn. Fabrikanten bepalen namelijk zelf hoe groot zo’n portie is.

Laat je niet foppen
Mooie kreten en fris uitziende verpakkingen verkopen beter. Fabrikanten zetten deze middelen dan ook graag in. Maar ze kunnen je op het verkeerde been zetten. Wat je ziet en leest op de verpakking, hoeft niet altijd te kloppen.

Lekker natuurlijk?
Termen als ‘vers’, ‘natuurlijk’ of ‘ambachtelijk’ zijn door fabrikanten vrij te gebruiken en zeggen vaak niets over de inhoud van de verpakking.

Claims
Op de voorkant van verpakkingen staan soms teksten als ‘bron van vezels’ of ‘rijk aan calcium’. Dit noemen we claims. Sommige claims kunnen misleidend zijn. Zo kan een product weinig vet bevatten maar wel veel suiker.

Verleidelijke plaatjes
In de supermarkt zie je de mooiste foto’s op verpakkingen staan van bijvoorbeeld groente, fruit of noten. Je verwacht dan dat het product er vol mee zit. Maar dat is lang niet altijd het geval. Op een pak vruchtendrank staan soms prachtige aardbeien, terwijl er misschien maar 1% echte aardbei in zit.

Betekent ‘light’ altijd minder calorieën?
Een light-product kan een goed alternatief zijn voor een gewoon product. In light-frisdrank zit bijvoorbeeld zoetstof in plaats van suiker. Zoetstoffen bevatten nauwelijks calorieën en light frisdrank dus ook niet. Maar soms maakt light weinig verschil. Zo bevat light-chips vaak maar 10 % minder calorieën dan gewone chips.