Goede voornemens

De gouden tip van diëtiste Alicia om je goede voornemens vol te houden!

Diëtist fysiomoreHet is al weer bijna het einde van de eerste maand van het nieuwe jaar. En vele maken in het nieuwe jaar, bewust of onbewust, de keuze om gezonder te gaan eten en meer te bewegen. Kortom de goede voornemens van 2019, maar hoe staat het er nu voor met deze voornemens?

Vaak lukt het wel om een paar weken de gezondere keuzes aan te houden, maar al gauw is er weer ‘dat ene feestje’, ‘een gezellig weekendje’, of ‘de jarige had getrakteerd dus…’. Het moment is dan daar en je maakt toch een uitzondering. Vaak baal je al gauw van de keuze en dan komen de negatieve gedachtes om de hoek kijken.

‘Ik heb nou toch al een gebakje gepakt, dan maakt het ook niet meer uit als ik toch nog wat chips neem.’

Dit kan zorgen voor een negatieve spiraal en leidt vaak tot het punt dat er (geleidelijk) wordt gestopt met de goede voornemens op het gebied van voeding.

Om dit punt te doorbreken is het belangrijk om jezelf en jouw keuzes positief te benaderen. Een belangrijke eerste stap is het erkennen dat je bijvoorbeeld dat gebakje hebt gepakt. Op dat moment kun je jezelf positief benaderen: “Het is goed dat ik er bij stil sta dat ik een gebakje heb gepakt”. Waarnaar je op een positieve manier kan handelen: “Ik heb nu ja gezegd om een gebakje te nemen, maar nu eet ik alleen een de helft ervan op”. Op deze manier heb je nagedacht om minder ervan te eten met het zicht op het doel om gezonder te eten. Ja, je hebt genoten van iets wat minder gezond is, en dat mag (met mate), maar praat jezelf niet naar beneden.

Keep up the good work!

Bron: Stiegelis, H. (2016). Kompas voor een gezonde leefstijl