Een tenniselleboog… wat doe je eraan?

Een tenniselleboog is een overbelasting van de pezen die zorgen voor strekking van de pols en hand. Deze overbelasting ontstaat vaak doordat je een beweging herhaalt zoals poetsen, schilderen en in ongeveer 5% van de gevallen, met tennis. Wat een tenniselleboog precies inhoudt, en wat je ertegen kunt doen, leg ik je in deze blog uit.

Wat is een tenniselleboog precies?
Bij een tenniselleboog zit de pijn aan de buitenkant van de elleboog, dit wordt ook wel laterale epicondyl genoemd. De medische benaming voor tenniselleboog is (epicondylitis lateralis), waarin ‘itis’ betekent dat er een ontsteking aanwezig is.

De pijn speelt vooral op wanneer de strekspieren van de pols aan de hand worden aangespannen. Dagelijkse activiteiten zoals dingen oppakken kunnen dan al erg pijn doen. In sommige gevallen straalt de pijn zelfs uit naar de onderarm en pols, en in enkele gevallen naar de buitenkant van de bovenarm en/of de schouder.

Behandelingen tegen een tenniselleboog
Er zijn verschillende behandeltechnieken om van je tenniselleboog af te komen. Hieronder zet ik er een paar voor je op een rijtje:

EPTE (Echogeleide Percutane Electrolyse)
EPTE is een nieuwe, innovatieve behandelmethode voor langdurige, slecht herstellende peesklachten. EPTE therapie is ontwikkeld in Spanje en wordt veelvuldig en succesvol toegepast bij matig en slecht herstellende letsels.
In een onderzoek uit 2014, waar werd gekeken naar het effect van EPTE, plus excentrische- en rekoefeningen bij een tenniselleboog, hadden maar liefst 30 van de 36 proefpersonen een succesvol resultaat na 6 weken behandelen.

Dry Needling
Dry Needling is een behandelmethode die ervoor zorgt dat gespannen spieren effectief worden behandeld. Door het ‘aanprikken’ van deze pijnlijke spieren, kan de spier hierdoor snel en langdurig ontspannen.

Hoe werkt Dry Needling?
Met Dry Needling prik ik met een speciale dunne naald de kleine ‘verhardingen/knoopjes’ die zijn ontstaan in de spieren. Dit worden ook wel triggerpoints genoemd. De dunne naald zorgt ervoor dat de spier een reflex toont: de spier spant zich kort aan en ontspant zich daarna. De verkramping/irritatie wordt hiermee opgeheven, waardoor je pijn verdwijnt en de spierfunctie verbetert. Dry Needling is een zeer veilige en efficiënte methode waar veel mensen met een tenniselleboog baat bij hebben!

ESWT (Shockwave therapie)
Shockwave therapie, ofwel ESWT wordt beschouwd als een van de meest innoverende ontwikkelingen in pijnbehandeling. Met shockwave therapie kan de oorzaak van de pijn rechtstreeks bij de oorsprong worden bestreden. Dit heeft te maken met het activeren van de eigen genezingskracht van het lichaam, zonder medicatie of chirurgie. Ook deze vorm van behandelen is erg effectief gebleken voor mensen die last hebben van een tenniselleboog.

Oefentherapie
Door oefeningen met de juiste uitvoering, frequentie en intensiteit uit te voeren, kunnen je pezen makkelijker herstellen en beter belastbaar worden. Dit is nu precies wat ik doe tijdens oefentherapie. Werken aan gezonde pezen, want die zijn noodzakelijk om de krachten die je spieren leveren aan te kunnen. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat oefentherapie een belangrijke bijdrage kan leveren in de strijd tegen je tenniselleboog.

Massage (drukmassage/fricties)
Eén van de effecten van massage is de lokale doorbloeding stimuleren. Hierdoor kunnen voedingsstoffen gemakkelijker bij de juiste plek komen, wat herstel bevorderend kan werken.

Einde maken aan je tenniselleboog?

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er tal van behandelingen mogelijk tegen een tenniselleboog of andere peesklachten. Heb jij hier ook last van? Maak dan gerust een afspraak bij mij of een van mijn collega’s. Wij helpen je graag van je klachten af te komen!