Schouderontsteking

Een schouderontsteking, hoe kom ik er vanaf?

Je hebt last van je schouder en volgens je fysiotherapeut of huisarts gaat het om een ontsteking. De kans is groot dat het om een peesontsteking gaat. Hoe nu verder? Ik zoom in deze blog dieper in op wat nu precies een schouderontsteking inhoudt, wat je er vooral niet mee moet doen en wat je er juist wél mee kan doen.

Peesontsteking

Als men het heeft over een schouderontsteking gaat het over een tendinopathie (letterlijk: aandoening van de pees). De pees hoeft niet werkelijk actief ontstoken te zijn, maar meestal is er sprake van overbelasting. Omdat de pezen en spieren van de schouder erg belangrijk zijn voor de stabiliteit en functie van het schoudergewricht, is tendinopathie meestal erg hinderlijk en/of pijnlijk bij het bewegen en belasten van de schouder. Er zijn grofweg 3 vormen/fases van tendinopathie:

Overbelaste pees (reactieve tendinopathie)

Je hebt bijvoorbeeld te zwaar getraind of getild, of een beweging gemaakt vanuit een positie waarin de schouder eigenlijk niet zo sterk is. Dit gebeurt bijvoorbeeld vaak bij het ineens gaan sporten na een tijd lang niks gedaan te hebben. De pees reageert hierop en wordt vaak wat dikker en pijnlijk en/of stijf.

Wat nu?
Het zal nodig zijn de belasting flink terug te schroeven en voor een korte periode rust te nemen. De pees zal dan normaal gesproken ‘vanzelf’ herstellen. In de tussentijd zul je bepaalde bewegingen moeten mijden om de pees niet verder te irriteren. Het is wel belangrijk dat er een goede opbouw is van de belasting als je weer begint met trainen of met zware werkzaamheden. Je fysiotherapeut kan je hierbij helpen.

Slecht herstelde pees (dysrepair van de pees)

Je hebt een overbelaste pees gehad -soms al wel vaker- en misschien niet genoeg rust genomen om de pees goed te laten herstellen. Of hebt te vlug je belasting weer hervat zonder goede opbouw. Het slecht herstelde peesweefsel is niet zo belastbaar als gezond weefsel, waardoor je met bepaalde bewegingen of belasting steeds last krijgt.

Wat nu?
Hierbij geldt hetzelfde als bij de vorige fase, behalve dat de pees niet zo makkelijk vanzelf weer goed herstelt. Je fysiotherapeut kan hierbij helpen met gerichte oefeningen, adviezen m.b.t. rust en opbouw van belasting en evt. Shockwave Therapie.

Sleetse pees (degeneratieve tendinopathie)

Je hebt al langere tijd -soms al jaren- met vlagen meer last van de schouder en het blijft maar terugkomen, vooral bij veranderende belasting. Vaak voelt de schouder stijver aan, vooral na belasting of juist stilzitten. Het is het gevolg van een chronische overbelasting; gedurende een langere periode zijn de klachten genegeerd, is er niet genoeg tijd genomen om te herstellen of is de belasting te snel weer hervat.

Wat nu?
Het is belangrijk dat je hier niet mee rond blijft lopen, want degeneratieve pezen lopen verhoogd risico om te scheuren. De pees herstelt eigenlijk niet meer vanzelf. Gelukkig kan je fysiotherapeut (als hij/zij EPTE beheerst) je hier toch mee helpen. EPTE Therapie is een behandelmethode waardoor de weefselveranderingen/slijtage in de pees als het ware weer wordt hersteld. Als dit aanslaat kom je eigenlijk in een eerdere fase van tendinopathie (1,2) terecht. Het is dan zaak om de EPTE-behandeling te combineren met de behandelstrategieën uit die vorige fases.

Doe er wat mee!

In welke fase van een peesontsteking je ook zit: je moet er dus wel iets mee doen. Zoals hierboven uitgelegd: het is belangrijk dat er goed beoordeeld wordt in welke fase je zit om aan een goed herstel te kunnen werken. Twijfel daarom niet als je schouderklachten hebt, maar neem snel contact op met een fysiotherapeut. Ik kan je in alle fases van peesontsteking begeleiden!