Achillespeesontsteking? Ik help je van deze klacht af

Wist je dat de achillespees de sterkste pees van je lichaam is? Hoewel het de sterkste pees is, kan ook deze ontstoken raken. Vooral nu het zonnetje wat meer gaat schijnen is het verleidelijk om te gaan hardlopen, maar dat kan wel voor problemen aan je achillespees zorgen. Het gedeelte van de achillespees dat ontstoken is, kan het deel boven de hak zijn, maar ook midden in de pees kan een verdikking ontstaan door zwelling. In dit gedeelte van de pees is de doorbloeding beperkt.

De oorzaak van een achillespeesontsteking komt meestal door overbelasting. Zo komt het voor dat mensen onvoorbereid (dus zonder warming up) gaan sporten of door simpelweg de verkeerde schoenen te dragen. Ook kan er bijvoorbeeld een verkeerd hardlooppatroon zijn waardoor deze klacht ontstaat.

De behandeling tegen achillespeesontsteking
Er zijn verschillende behandeltechnieken om van je achillespeesontsteking af te komen zoals:

Dry Needling
Dry Needling is een behandelmethode die ervoor zorgt dat gespannen spieren effectief worden behandeld. Door het aanprikken van deze pijnlijke spieren, middels Dry Needling, kan de spier hierdoor snel en langdurig ontspannen.

Hoe werkt Dry Needling?
Met Dry Needling bereiken ik met een speciale dunne naald de kleine ‘verhardingen/knoopjes’ die zijn ontstaan in de kuitspieren. Dit worden ook wel triggerpoints genoemd. De dunne naald zorgt ervoor dat de spier een reflex toont: de spier spant zich kort aan en ontspant zich daarna. De verkramping/irritatie wordt hiermee opgeheven, waardoor je pijn verdwijnt en de spierfunctie verbetert. Dry Needling is een zeer veilige en zeer efficiënte methode waar veel mensen baat bij hebben!

ESWT (Shockwave therapie)
Shockwave therapie, ofwel ESWT wordt beschouwd als een van de meest innoverende ontwikkelingen in pijnbehandeling. Met shockwave therapie kan de oorzaak van de pijn rechtstreeks bij de oorsprong worden bestreden. Dit heeft te maken met het activeren van de eigen genezingskracht van het lichaam, zonder medicatie of chirurgie.

Hoe werkt shockwave therapie?
Shockwave therapie wordt uitgevoerd met geluidsgolven met hoge energie. Ik bedien hiervoor een apparaat met een soort stift of bol waar deze geluidsgolven uit komen. Dit zorgt ervoor dat het aangetaste peesweefsel wordt geprikkeld waardoor een genezingsreactie in gang wordt gezet.

EPTE (Echogeleide Percutane Electrolyse)
EPTE is een nieuwe, innovatieve behandelmethode voor langdurige, slecht herstellende peesklachten. EPTE therapie is ontwikkeld in Spanje en wordt veelvuldig en succesvol toegepast bij matig en slecht herstellende letsels. EPTE wordt veel gebruikt bij topsporters, recreatieve sporters en bij overbelasting zoals een achillespeesontsteking.

De EPTE behandeling is bedoeld om de vicieuze cirkel van pijn te doorbreken en wordt altijd ondersteund met een speciaal trainingsprogramma om jouw kuitspieren en achillespezen weer sterker, gezonder en beter belastbaar te maken.

Einde maken aan je achillespeesontsteking?

Laat dan je gegevens achter via onderstaand contactformulier. Ik, of een van mijn collega’s, neemt dan zo snel mogelijk contact met je op om een afspraak te maken.