hoofdpijn

8 tips bij hoofdpijn

Heb je last van hoofdpijn, maar wil je niet meteen naar paracetamol of een sterkere pijnstiller grijpen? Er zijn maar liefst 8 goede alternatieven om je hoofdpijn te verzachten.

1. Bitje tegen tandenknarsen
Ben je al eens nagegaan of je hoofdpijn misschien wordt veroorzaakt door knarsetanden? Zeker als je in een stressvolle periode zit, kan dit er ’s nachts als je slaapt voor zorgen dat je je kaken op elkaar klemt en met je tanden knarst. Dit zorgt er weer voor dat de spieren in je hoofd overbelast raken en zo pijn kunnen gaan doen. Denk je dat dit bij jou het geval is? Maak dan een afspraak met je huis- of tandarts.

2. Water drinken
Krijg jij genoeg water binnen op een dag? Uit onderzoek blijkt dat meer water drinken kan helpen tegen hoofdpijn en migraine. Probeer dus de volgende keer dat je hoofdpijn voelt opkomen meteen iets te drinken. Het Voedingscentrum adviseert anderhalf tot twee liter water per dag. Let er verder op dat je niet te veel koffie drinkt. Cafeïne droogt je lichaam uit en dat kan weer tot hoofdpijn leiden.

3. Massage
Druk, druk, druk? Dan kun je misschien last hebben van spanningshoofdpijn. Onbewust span je spieren in je nek aan, wat zijn weerslag vindt in je hoofd. Door je te (laten) masseren, wordt de bloedsomloop in dat gebied gestimuleerd. Belangrijke plekken daarbij zijn naast de nek de achterkant van je hoofd en je schouders. Onze fysiotherapeuten kunnen je helpen.

4. Rekken en strekken
Als je kantoorwerk doet en dag in dag uit achter een computer zit, kan dat slecht zijn voor je lichaamshouding. Zit je verkeerd, dan is hoofdpijn een logisch gevolg: er komt te veel druk te staan op je nek- en schouderspieren. Tussendoor wat rek- en strekoefeningen doen (vanuit je bureaustoel) kan die druk al voorkomen of verlichten. Ook een goede tip: probeer op kantoor eens een bureau uit waarachter je af en toe kunt staan. En zorg als je op een laptop werkt altijd voor een los toetsenbord, een losse muis en een standaard voor het beeldscherm.

5. Yoga
Wil je het rekken en strekken iets uitvergroten? Doe dan meerdere keren per week aan yoga. Het rekken en strekken in combinatie met meditatie en ademhalingsoefeningen doet wonderen om eventuele hoofdpijn te voorkomen of te verhelpen.

6. Bewegen
Als je hoofdpijn hebt, wil je misschien het liefst op de bank liggen of je bed in duiken. Maar je kunt beter iets gaan dóén, stellen de experts. Door geregeld te bewegen – dat wil zeggen drie tot vier keer per week twintig tot dertig minuten wandelen, fietsen of zwemmen – zou je hoofdpijn al kunnen verminderen. Fit blijven zorgt ervoor dat het bloed goed blijft stromen, en dat gaat klachten tegen.

7. Goed slapen
Je kunt nog zo veel pijnstillers slikken: als je niet goed slaapt, wordt je hoofd daar ook niet blij van. Niet goed slapen betekent niet per se te weinig slapen. Nee, je kunt ook te véél slapen. Een nachtrust van zeven tot acht uur is perfect en houdt de kans op hoofdpijn zo klein mogelijk.

8. Minder beeldschermen
Zit jij veel achter een beeldscherm? Of dit nu het scherm van je computer, telefoon of tablet is: het is allemaal even belastend voor je ogen. En die overbelasting kan een directe oorzaak van hoofdpijn zijn. Ga bij twijfel langs een opticien om je ogen op te meten. Wat ook kan helpen, is je beeldscherm op nachtmodus zetten, zodat het licht wat warmer en minder belastend wordt. Kijk ook geregeld even weg van het scherm om je ogen rust te gunnen.

Heb je vaak last van hoofpijn?

Maak dan nu een afspraak bij een van onze fysiotherapeuten. Vul het onderstaande formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.